RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 2
M/Pelajaran
Kelas
|
Isi kandungan
|
Catatan / Impak
|
PJ
2 Cekal
8.00- 8.30 pagi
|
Matapelajaran / Kelas : Tahun 2 Cekal
Tema / Tajuk : Rekreasi dan
Kesenggangan/
Permainan Bola Tin
Masa : 8.00 – 8.30 pagi
Standard Pembelajaran : 1.2.1
1.11.3
2.10.3
5.2.2
5.2.3
Objektif Pembelajaran:
1. Merangsang murid untuk berfikir dan merancang
strategi.
2. Memastikan murid sentiasa cergas dan aktif
3. Menerapkan semangat bekerjasama dalam kumpulan
4. Meningkatkan daya tumpuan danfokus murid.
Aktiviti
-
Murid
dibahagikan kepada 2 kumpulan
-
Kumpulan
pertama sebagai pembaling dan penyusun tin
-
Kumpulan
kedua bertindak sebagai penghalang.
Permulaan
-
Tin
disusun dalam bentuk segitiga oleh kumpulan pertama.
-
Kumpulan
pertama berada pada jarak 9 m
dari tin yang telah disusun
-
Kumpulan
kedua berada disekitar kawasan tin.
-
Kumpulan
pertama diberikan tiga kali cubaan untuk melontar tin menggunakan bola.
Semasa
-
Kumpulan
pertama akan menyusun semula tin yang telah dijatuhkan.
-
Kumpulan
kedua akan membaling bola getah ke arah ahli-ahli kumpulan pertama yang
bertujuan untuk menghalang kumpulan pertama.
Selepas kemenangan
-
Kumpulan
pertama berjaya menyusun tin.
-
Kumpulan
kedua berjaya menghalang.
|
EMK :
Kreativiti & inovasi
Standard Prestasi :
B3D1E3
Refleksi :
i. 27 daripada 30
murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.
ii. Tiga orang
murid diberi aktiviti bimbingan oleh guru.
Bahan Bantu Belajar:
Tin susu/ tin minuman yang ringan, bola getah, papan
Penilaian P&P:
1. Pemerhatian
2. Lembaran kerja |
TAJUK
|
BAND
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENCE
|
Rekreasi dan Kesenggangan
|
1
|
1.11
Melibatkan diri dalam
aktiviti rekreasi dan kesenggangan
|
1.11.3
Menggunakan kemahiran mencongklang, memukul, membaling
dan menangkap semasa melakukan permainan tradisional dan rekreasi.
|
Melakukan kemahiran
pergerakan asas yang mudah
|
B3D1E3
|
LEMBARAN KERJA
Nama : __________________________
Tarikh :
___________________
Kelas : __________________________
Suai
padankan gambarajah di bawah dengan kemahiran lokomotor asas yang betul.
Melambung bola ke atas
|
Menyambut bola
|
Berlari
|
Membaling bola
|
___________________________
No comments:
Post a Comment