Friday 4 May 2012

RPH : Pendidikan Jasmani Tahun 2


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
TAHUN 2

  M/Pelajaran
   Kelas
 Isi kandungan
 Catatan / Impak






PJ

2 Cekal

8.00- 8.30 pagi
 
Matapelajaran / Kelas        :    Tahun 2 Cekal
Tema / Tajuk                    :    Rekreasi dan  
                                             Kesenggangan/  
                                             Permainan Bola Tin
Masa                                :     8.00 – 8.30 pagi
Standard Pembelajaran      :    1.2.1
                                             1.11.3
                                             2.10.3
                                             5.2.2
                                             5.2.3
                                                                         
                                                 
                                                  
Objektif Pembelajaran:
1. Merangsang murid untuk berfikir dan merancang strategi.
2. Memastikan murid sentiasa cergas dan aktif
3. Menerapkan semangat bekerjasama dalam kumpulan
4. Meningkatkan daya tumpuan danfokus murid.

Aktiviti                       
  1. Memanaskan badan(3 minit)
  2. Pembahagian kumpulan (2 minit)
-        Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan
-        Kumpulan pertama sebagai pembaling dan penyusun tin
-        Kumpulan kedua  bertindak sebagai penghalang.
  1. Permainan bermula (20 minit)
Permulaan
-        Tin disusun dalam bentuk segitiga oleh kumpulan pertama.
-        Kumpulan pertama berada pada jarak 9 m dari tin yang telah disusun
-        Kumpulan kedua berada disekitar kawasan tin.
-        Kumpulan pertama diberikan tiga kali cubaan untuk melontar tin menggunakan bola.
Semasa
-        Kumpulan pertama akan menyusun semula tin yang telah dijatuhkan.
-        Kumpulan kedua akan membaling bola getah ke arah ahli-ahli kumpulan pertama yang bertujuan untuk menghalang kumpulan pertama.
Selepas kemenangan
-        Kumpulan pertama berjaya menyusun tin.
-        Kumpulan kedua berjaya menghalang.
  1. Penyejukan badan ( 5 minit )
      





EMK :
Kreativiti & inovasi                        
Standard Prestasi :
B3D1E3

Refleksi :
i.   27 daripada 30 murid dapat mencapai standard yang ditetapkan.

ii.  Tiga orang murid diberi aktiviti bimbingan oleh guru.

Bahan Bantu Belajar:
Tin susu/ tin minuman yang ringan, bola getah, papan

Penilaian P&P:
1. Pemerhatian
2. Lembaran kerja




TAJUK
BAND
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
 DESKRIPTOR
EVIDENCE
Rekreasi dan Kesenggangan
 1
1.11
Melibatkan diri dalam aktiviti rekreasi dan kesenggangan
1.11.3
Menggunakan kemahiran mencongklang, memukul, membaling dan menangkap semasa melakukan permainan tradisional dan rekreasi.

Melakukan kemahiran pergerakan asas yang mudah
B3D1E3





LEMBARAN KERJA
Nama     : __________________________                                             
Tarikh    : ___________________
Kelas     : __________________________

Suai padankan gambarajah di bawah dengan kemahiran lokomotor asas yang betul. 

Melambung bola ke atas
Menyambut bola
Berlari
Membaling bola


 ___________________________


 
___________________________


___________________________

 ______________________________

No comments:

Post a Comment